Amer Sports muutti Antiloopin Siltasaari 10 -kiinteistöön

Amer Sportsin uusi osoite on löytynyt toukokuusta alkaen Antiloopin historiallisesta Siltasaari 10:stä. ”Hakaniemen helmeen” yhtiön houkutteli sijainnin lisäksi poikkeuksellisen korkea vastuullisuuden taso, joka on varmennettu LEED Platinum- ja WELL Gold -sertifikaatein.

Arvostetuista urheilu- ja ulkoilubrändeistään tunnettu Amer Sports on vuokrannut uudet toimitilansa kiinteistöomistaja Antiloopilta. Pitkään Vallilan Konepajan alueella toiminut urheilubränditalo halusi löytää vaatimuksiaan paremmin vastaavat tilat hyvältä sijainnilta. Hakaniemessä sijaitseva, vuonna 2021 täydellisesti saneerattu Siltasaari 10 -toimistokiinteistö herätti yhtiön mielenkiinnon paitsi laadukkailla puitteillaan, myös vastuullisuudellaan.

Siltasaari 10 sai ansaitsemaansa tunnustusta vuonna 2022, kun se palkittiin Platinum-tason LEED v4 -ympäristösertifikaatilla, Suomen korkeimmalla pistemäärällä. Vuonna 2023 rakennus saavutti Suomessa verraten harvinaisen WELL Gold -sertifioinnin, joka keskittyy kiinteistön käyttäjien hyvinvointiin.

Siltasaari 10:ssä vastuullisuus näkyy konkreettisesti esimerkiksi energiatehokkuudessa, vähähiilisissä ratkaisuissa, laadukkaassa sisäilmassa sekä arjen sujuvuutta tukevissa palveluissa, kuten 400 pyörän parkissa ja tasokkaissa sosiaalitiloissa. Raitiovaunupysäkit ja Hakaniemen metroasema sijaitsevat vieressä ja kulkuyhteydet keskustaan sekä muualle pääkaupunkiseudulle ovat erinomaiset.

Spondan loppuvuodesta valmistuva uudishanke Tikkurilan keskustassa täyteen vuokrattu

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda Oy:n Vantaan Tikkurilaan, osoitteeseen Lauri Korpisen katu 9 rakennuttama, 20 000 neliön toimistotalo on vuokrattu täyteen.

Vuodenvaihteessa valmistuvan uudisrakennuksen keskeinen sijainti Tikkurilan juna-aseman läheisyydessä, talon vastuulliset energiaratkaisut sekä Tikkurilan palvelut ovat houkuttaneet vuokralaisia toimitaloon. Talon uusin tulija on Vantaan kaupungin kaupunkiympäristön toimiala. 

Vantaan kaupungin kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulee lähes 3 700 neliötä toimialan noin 480 henkilön muuttaessa rakennukseen tammikuussa 2025. Talon päävuokralainen Valmet on aiemmin ilmoittanut siirtävänsä noin 800 työntekijää rakenteilla olevaan uuteen toimistoonsa Lauri Korpisen kadulle. Lisäksi kiinteistöön avataan Lidlin myymälä vuonna 2025.

Keskeisellä paikalla sijaitsevaa, vastuullista toimitilaa

Tikkurilan juna-aseman ja kauppakeskus Dixin välittömään läheisyyteen valmistuvassa rakennuksessa työskentelevien arkea tukevat talon monipuoliset palvelut, kuten lounasravintola, suuri pyöräparkki ja sen yhteydessä olevat sosiaalitilat sekä parkkihalli sähköautojen latauspisteineen.

Kiinteistö tavoittelee energiatehokkuusluokka A:ta sekä platinatason LEED-ympäristösertifikaattia. Talon katolle asennetaan uusiutuvaa energiaa tuottavat aurinkopaneelit ja sen pihalle tulee luonnon monimuotoisuutta tukevaa istutusta. Kiinteistön energiatehokkuutta parantaa myös ympäristöystävällisen maalämpöjärjestelmän käyttö. Kiinteistön suunnittelussa on panostettu sisäilman korkeaan laatuun. Tavoitteena on myös täyttää EU-taksonomian vaatimukset.

Toimistokiinteistö Ruoholahdessa viilenee v. 2025 ympäristölle ystävällisemmäksi kiinteistöautomaation ja jäähdytysratkaisun modernisoinnilla

Lämmitysenergian säästöksi on arvioitu yli 50 prosenttia, kun kiinteistön jäähdytyksen hukkalämpö otetaan talteen ja hyödynnetään lämmitykseen. Samalla kiinteistössä siirrytään CO2-kylmäaineisiin, mikä vastaa kiristyvän kylmäainelain vaatimuksiin ja kuormittaa ympäristöä vähemmän.

”Itämerenkatu 9 on rakennettu neljännesvuosisata sitten, ja tässä ajassa teknologia on mennyt valtavasti eteenpäin. Kumppanimme Caverion toteuttaa kiinteistöön integroidun kylmän ja lämmön tuotannon, mikä säästää kustannuksia, pienentää ympäristövaikutuksia merkittävästi ja lisää myös loppukäyttäjien tyytyväisyyttä”, sanoo Toni Pekonen, toimitilajohtaja Varmalta.

Caverion vastaa kiinteistöautomaation ja jäähdytysratkaisun suunnittelusta ja toteutuksesta. Caverion modernisoi kiinteistön hyödyntämään energiatehokkaita ratkaisuja, kuten lämpöpumppuratkaisua luonnonmukaisella CO2-kylmäaineella. Modernisointiprojekti valmistuu vuoden 2025 alussa.

”Suomalaisissa kiinteistöissä on valtavasti potentiaalia hyödyntää jäähdytyksen hukkalämpöä lämmityksessä. Ilmastonmuutos tulee lisäämään kiinteistöjen jäähdytystarpeita, minkä vuoksi esimerkiksi hukkalämmön hyödyntäminen on jatkossa yhä kriittisempi tekijä kiinteistöjen energiatehokkuuden ja kestävyyden näkökulmasta”, sanoo Laura Karotie, kiinteistöjohtamisen liiketoimintajohtaja Caverionilta.

Hines nimitti Trevianin kehittämään vuokraustoimintaa Helsingin keskustassa 

Hines on nimittänyt Trevian Asset Management Oy:n kehittämään Kasarmikatu 21 toimisto­talon vuokraus­toimintaa Kaartinkaupungissa. LEED Platinum -ympäristösertifioidun arvo­rakennuksen suurimmat yritys­vuokralaiset ovat Roschier ja Danske Bank. Helsingin keskeisimmän bisnes­alueen vuosi­tuhannen ensimmäinen uusi toimisto­rakennus on houkutellut erityisesti rahoitus- ja varainhoito­alaa sekä asianajotoimistoja.

Kuva: Trevian

Hines on yksi maailman suurimmista yksityisomistuksessa olevista kiinteistösijoittajista, -kehittäjistä ja -varainhoitajista ja hallinnoi 93,2 miljardin USD:n varallisuutta. Kasarmikatu 21 oli vuonna 2017 amerikkalaisyhtiön ensimmäinen kohde Suomen markkinoilla. 7-kerroksinen noin 16 000 neliömetriä kattava toimistorakennus on rakennettu LEED Platinum -sertifioinnin mukaisesti ja se oli ydinkeskusta-alueen ensimmäinen uusi toimistorakennus kolmeen vuosikymmeneen.

Kasarmikatu 21 arvo­rakennuksen suurimmat vuokralaiset ovat Roschier Asianajotoimisto Oy ja Danske Bank, jonka toimi­paikoista Kaartinkaupungin kohteen tilat ovat Suomen toiseksi suurimmat. Toimisto­talossa pää­toimipaikkaansa pitävät myös mm. pörssi­listattu pohjois­mainen pääoma­rahastoyhtiö Taaleri Oyj sekä kotimainen pääomasijoittaja Sentica Partners Oy.

– Trevianille Kasarmikatu 21 on uudenlainen kohde keskusta-alueen toimisto­portfolioon: Siinä yhdistyvät arvokkuus ja modernius täydessä harmoniassa ympäristön historiallisten ja vanhojen arvo­kiinteistöjen kanssa. Nyky­aikaisuus näkyy erityisesti vastuullisuuteen liittyvissä ominaisuuksissa – kiinteistölle on mm. myönnetty korkein LEED-ympäristösertifikaatti Platinum-tasolla, kertoo Trevianin liiketoiminta­johtaja Elisa Loitto

– Otamme innolla vastaan yhteistyön Hinesin kanssa keskusta­kohteen kehittämiseksi entisestään. Keskusta-alue on säilyttänyt asemansa toimitila­kysynnän kärjessä. Kasarmikatu 21 on toiminta­ympäristöön sulautuva arvokas rakennus, joka on suunniteltu toimisto­käyttäjien tämän päivän tarpeet huomioiden tarjoten yritysten vastuullisuus­kriteereihin vastaavat muunto­joustavat, avarat ja valoisat toimi­tilat, sanoo kohteesta vastaava kiinteistö­varainhoitaja Outi Kymäläinen Trevianilta.

Kasarmikatu 21 on vastuullisesti rakennettu toimisto­talo, jonka julkisivu erottuu ydin­keskustan ympäristössä. Julkisivu on luonnon­kivestä valmistettu ja suunniteltu kestämään aikaa ja käyttöä. Aikaa kestävät, laadukkaat materiaalit toistuvat rakennuksen sisä­tiloissa – sisä­tiloihin on kivi­materiaalin lisäksi käytetty myös puuta, joka on valikoitunut sen kestävyyden ja ympäristö­ystävällisyyden ansiosta. Toimisto­talossa on suosittu oma lounas­ravintola ja kahvila upeassa valo­pihassa sekä kattavat aula- ja kokous­palvelut ydin­keskustan businessalueella.

Kuopion konepajan alue myynnissä

Senaatin Asema-alueet Oy myy tarjousten perusteella Kuopion konepajan alueen osoitteessa Pohjolankatu 1. Alueella vireillä oleva asemakaavan muutos mahdollistaa ympäristön muuttumisen esimerkiksi asuin-, liike- ja toimistorakennusten alueeksi.

Kuva: Senaatti-kiinteistöt

– Toivomme, että 130 vuotta konepajakäytössä ollut alue ja sen historiallinen rakennuskanta voisivat jatkossa kehittyä uuteen käyttöön ja liittyä tiiviimmin osaksi Kuopion keskustaa, sanoo kohteen myynnistä vastaava Senaatin kiinteistökehityspäällikkö Antti-Ville Haapanen.

Myytävän alueen kokonaispinta-ala on yhteensä noin 14 500 m2 ja sillä sijaitsee kolme vuosina 1932-1982 valmistunutta rakennusta.

AFRY ja Peab yhteistyöhön AFRYn uuden Suomen pääkonttorin kehittämiseksi Espoon Leppävaaraan

Havainnekuva aulasta. Kuva: AFRY Ark Studio

AFRY Group Finland Oy ja Peab Kiinteistökehitys Oy ovat solmineet aiesopimuksen toimistotilojen vuokraamisesta AFRYn Suomen pääkonttorin käyttöön. AFRYn Suomen uutta pääkonttoria suunnitellaan Espoon Leppävaaraan uudiskohteeseen.

Peab on saanut Espoon kaupungilta suunnitteluvarauksen AFRYn käyttöön suunnitellulle pääkonttorille osalle kiinteistöä 49-51-8-1. Varausalue rajoittuu Leppävaarassa Kehä I:een, Majurinpolkuun ja Kersantinpolkuun. Varausalue on osa vireillä olevaa Luutnantinkuja-nimistä asemakaavamuutoksen aluetta. Asemakaavamuutoksella on tarkoitus mahdollistaa kaavamuutosalueelle muun muassa työpaikkarakentamista. 

Suunniteltu toimistorakennus olisi tarkoitus suunnitella yhteensopivaksi Leppävaaran yrityspuistokeskittymän kanssa alueen historiaa kunnioittaen, mikä varmistettaisiin korkeatasoisella arkkitehtuurilla, teknologialla ja kestävän kehityksen ratkaisuilla sekä hyvällä yhteistyöllä Espoon kaupungin kanssa. 

AFRYn tavoitteena on, että suunniteltu toimistorakennus olisi ratkaisuiltaan kestävän kehityksen lippulaiva. Rakennukselle haetaan sekä LEED- että WELL-sertifikaattia. LEED-luokitus (Leadership in Energy and Environmental Design) on maailman käytetyin globaali rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä. WELL Building Standard on kiinteistöjen sertifiointijärjestelmä, joka ohjaa käyttäjien hyvinvointia tukeviin ratkaisuihin.

AFRYn nykyinen Suomen pääkonttori sijaitsee Vantaankoskella Vantaalla. Mikäli hanke etenee suunnitellusti, AFRY voisi siirtyä Leppävaaran pääkonttoriin kesällä 2028.

Varte toteuttaa Heikkinen Yhtiöiden uuden toimistotalon

Varte Oy ja Heikkinen Invest Oy:n ovat allekirjoittaneen KVR-sopimuksen Vantaalle rakennettavan toimistotalon toteutuksesta. Varte rakentaa Heikkinen Yhtiöiden käyttöön tulevan toimistotalon Vantaalle osoitteeseen Koivuhaantie 21. Rakennus toteutetaan Heikkinen Yhtiöiden nykyisten toimitilojen kanssa samalle tontille. Hankkeen laajuus on noin 1 200 k-m².

Kuva: Varte

Olemme erittäin iloisia, että pääsemme toteuttamaan pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme kanssa heille uudet toimitilat. Yhteistyö kumppanin kanssa on sujunut hyvin, kertoo Varten toimitilarakentamisen johtaja Mikko Sirviö.

Työt tontilla käynnistyvät tontilla kesän 2024 aikana ja hanke valmistuu vuoden 2025 alkupuolella.

Uuden poliisiaseman rakentaminen alkaa Salossa

Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt aloittaa poliisiaseman rakentamisen Saloon Hornin kaupunginosaan. Rakennustyöt käynnistyvät kesäkuussa ja valmistuvat aikataulun mukaan tammikuussa 2026. Lounais-Suomen poliisiasema ottaa tilat käyttöön alustavan aikataulun mukaan huhtikuussa 2026.

Kuva: WSP Finland

Uusi poliisiasema on poliisitalokonseptin mukainen yksikerroksinen rakennus ja laajuudeltaan noin 3 000 bruttoneliötä. Hankkeen kustannusarvio on 15 miljoonaa euroa. Pääurakoitsijaksi on valittu Astora Rakennus Oy.

Poliisiasemalle sijoittuvat kaikki nykyiset toiminnot, kuten lupapalvelu, valvonta- ja hälytystoiminta, rikostutkinta ja poliisivankila. Se on suunniteltu tukemaan poliisin toimintaa ja palvelemaan entistä paremmin poliisin toimintaedellytyksiä, henkilökuntaa ja asiakkaita. Uusi poliisiasema vastaa poliisin toimitilaturvallisuusvaatimuksiin ja vahvistaa Salon alueen turvallisuudentunnetta. Tavoitteena on toteuttaa poliisitalokonseptin mukaiset poliisitoiminnan tarpeita vastaavat terveelliset ja turvalliset toimitilat.

– Poliisitaloa suunniteltiin nousevien rakennuskustannusten aikana, mikä toi haasteita suunnitteluun ja hankkeen laajuuteen. Hyvällä ja tiiviillä yhteistyöllä asiakkaan kanssa poliisitaloon on saatu suunniteltua kaikki tarvittavat toiminnot ja palvelut. Nyt kaikki päätökset rakentamisen aloittamiseksi on olemassa, ja pääsemme aloittamaan työt kohteella kesäkuun alkupuolella, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Sami Brück

Hankkeessa hyödynnetään Senaatti-kiinteistöjen, Poliisihallituksen ja poliisilaitosten yhdessä kehittämää poliisitalokonseptia, jossa tilatyypit on suunniteltu valmiiksi vastaamaan poliisitoiminnan nykyvaatimuksia. Hankkeessa noudatetaan Senaatti-kiinteistöjen ohjeita hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Aurinkoenergiaa hyödynnetään asentamalla aurinkovoimala rakennuksen katolle.

Uusi poliisiasema rakennetaan noin 1,5 kilometrin päähän Salon keskustasta osoitteeseen Tehdaskatu 30. Poliisitalon tontin koko on noin 1,5 hehtaaria. Tontin kaavamuutos on saanut lainvoiman lokakuussa 2023, ja Senaatti-kiinteistöt on ostanut tontin Salon kaupungilta huhtikuussa 2024.

Turun virastotaloon toteutetaan 16 valtion toimijan yhteinen työympäristö ja palvelupiste

Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt uudistaa Turun virasto­talon tilat 16 valtion toimijan yhteiseksi työ­ympäristöksi. Virastojen omat moni­tilat muutetaan yhteiseksi työ­ympäristöksi, ja muutos­työt ovat vain pieniä ja välttämättömiä. Virasto­talon ensimmäiseen kerrokseen toteutetaan yhteinen käyntiasiointi­palvelu, joka tuo valtion palvelut keskitetysti kansalaisten lähelle. Muutos­työt alkavat ensi syksynä, ja tilat valmistuvat vaiheittain kesän ja alkusyksyn 2025 aikana.

Kuva: Senaatti-kiinteistöt

Tilamuutokset pyritään tekemään mahdollisimman paljon olemassa olevia monitila­ympäristöjä hyödyntäen. Uudistus koskee pääosin käynti­asiointipalvelua, pienehköjä tila­muutoksia, ääni­eristyksen parantamista ja uusia pistäytymis­tiloja. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota ympäristö­ystävällisiin ratkaisuihin, ja kalustamisessa hyödynnetään lähes täysin olemassa olevia toimisto­kalusteita. Uudistus parantaa myös tilojen turvallisuutta ja varautumista erilaisiin häiriö­tilanteisiin. Muutostyöt koskevat noin 10 000 neliön aluetta, ja hankkeen kokonaiskustannus­arvio on noin viisi miljoonaa euroa.

Yhteinen työympäristö tukee vuoro­vaikutusta valtion eri toimijoiden välillä ja edistää näin hallinnon­alojen välistä yhteistyötä. Nykyaikaiset työtila­ratkaisut ja yhteis­käyttö parantavat myös tilan­käytön tehokkuutta, mikä pienentää valtion hiili­jalanjälkeä ja tuo valtiolle kustannus­säästöjä. Valtion tila- ja palvelu­kustannukset vähenevät yhteensä yli miljoona euroa vuodessa.

– Toimijoiden siirtyminen yhteisiin tiloihin pienentää valtion tilan­tarvetta kokonaisuudessaan noin 6 000 neliötä. Yksityisiltä vuokran­antajilta vuokrattavien tilojen tarve vähenee melkein 7 000 neliötä, kun kokoamme toimintaa valtion kohteeseen. Lisäksi yhteisiin tiloihin siirtyminen vapauttaa virasto­taloon tilaa, joten tulevaisuudessa taloon mahtuu vielä lisää toimijoita, kertoo Senaatti-kiinteistöjen projektipäällikkö Sinikka Selänne.

Muutostyöt alkavat alustavan aika­taulun mukaan syksyllä 2024 ja valmistuvat kesän ja alkusyksyn 2025 aikana. Toiminta yhteisessä työ­ympäristössä on mahdollista aloittaa kesän 2025 aikana, ja yhteinen käynti­asiointipalvelu avautuu syyskuun 2025 alussa. Tarvittavat muutostyöt toimisto­kerroksissa toteutetaan kerroksittain ja vaiheittain siten, että nykyiset talon käyttäjät voivat tarpeen tullen väistää talon sisällä ja omissa tiloissaan.

Uudistuksen jälkeen yhteiseen työ­ympäristöön virasto­talon nykyisistä käyttäjistä siirtyvät Varsinais-Suomen ELY-keskus, Lounais-Suomen aluehallintovirasto, Maanmittauslaitos, Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Business Finland, Fimea, Taiteen edistämiskeskus (Taike), Ruokavirasto, Traficom, Väylävirasto ja Senaatti-kiinteistöt. Uusina käyttäjinä taloon sijoittuvat Puolustuskiinteistöt, Verohallinto, Metsähallitus ja Luonnonvarakeskus kesällä 2025. Rikosseuraamus­laitos aloittaa virasto­talossa 1.1.2026. Yhteensä virasto­talon yhteisessä työ­ympäristössä tulee työskentelemään noin 1 500 henkilöä.

Senaatti-kiinteistöt omistaa vuonna 1967 valmistuneen virasto­talon, jonka ovat suunnitelleet arkkitehdit Risto-Veikko Luukkonen ja Helmer Stenroos. Rakennukseen on tehty mittava perus­korjaus ja perus­parannus 2010-luvulla, ja rakennukseen on valmistunut kerroksittain nykyaikainen monitila­ympäristö vuosina 2016–2023.

Tutkimus: Yritykset kokevat toimiston roolin edelleen merkittäväksi

Toimiston merkitys yrityksille on jopa kasvanut, selviää Technopoliksen läpi vuoden käynnissä olevasta asiakastutkimuksesta. Yritykset kaipaavat toimistoiltaan etenkin hyvää sijaintia sekä yrityksen tarpeisiin vastaamista.

Kuva: Technopolis

Kyselytutkimukseen vastanneet arvottivat toimistotilojen merkityksen yrityskulttuurille ja liiketoiminnalle asteikolla 1–5 keskimäärin tasolle 4,1. Kysymykseen vastasi vuoden 2023 aikana yhteensä 1 076 Technopoliksen asiakasta. Asiakastutkimus lähetetään toimitila-asiakkaiden päätöksentekijöille ja käytännön yhteyshenkilöille, ja tutkimuksen Technopolikselle toteuttaa Innolink.

– Toimiston merkitys on edelleen paljon keskustelua herättävä teema. Tutkimuksemme osoittaa, että yritykset näkevät toimiston olevan edelleen merkityksellinen niin yrityskulttuurille kuin liiketoiminnalle. Jotta toimisto voi tukea organisaation menestymistä, sen pitää vastata niin yrityksen kuin työntekijöiden tarpeisiin ja nykyajan työn tekemisen tapoihin, kertoo asiakaskokemuksesta vastaava Technopoliksen CMO Karri Hautanen.

Toimitilojen merkitys yrityksille kasvoi edellisvuoden tuloksesta (3,9) 0,2 pistettä. Technopoliksen toimintamaista toimiston merkitys arvioitiin korkeimmaksi Ruotsissa, mutta erot maiden välillä olivat pieniä.

Sijainti, sijainti, sijainti

Kyselyn tuloksista käy ilmi, että tärkein tekijä työympäristöön liittyen on toimistotilan sijainti, jonka valitsi tärkeimmäksi 31 % kyselyyn vastanneista.

– Sijainti on ollut tärkein työympäristöön vaikuttava tekijä läpi tutkimuksemme historian. Sijaintiin liittyy olennaisesti saavutettavuus, joka tarkoittaa hyviä ja monipuolisia liikenneyhteyksiä sekä esimerkiksi riittävää parkkipaikkojen määrää ja pyöräparkkia, kertoo Technopoliksen Hautanen.

Yli viidennes kyselyyn vastanneista piti tärkeimpänä tekijänä sitä, että toimistotila vastaa yrityksen tarpeisiin.

– Jokainen yritys on erilainen ja jokaisella yrityksellä on myös omat uniikit tarpeensa toimistoon liittyen. Hybridityön vakiintumisen myötä yrityksissä on havahduttu entistä vahvemmin siihen, että tilasuunnittelun tulee lähteä yrityksen ja työn tekemisen tapojen tarpeiden huomioimisesta. Kyselyssämme tilojen hinta-laatusuhde arvioitiin selvästi vähemmän tärkeäksi tekijäksi kuin sijainti ja tarpeisiin vastaaminen, Hautanen toteaa.

Työvoiman houkutteleminen ja pitäminen edelleen yrityksille suurin haaste

Kyselyssä kartoitetaan myös haasteita, joita yritykset kohtaavat. Yritysten päätöksentekijöistä 28 % näki vuonna 2023 suurimpana haasteenaan osaavan työvoiman houkuttelemisen ja pitämisen.

– Osaavan työvoiman houkutteleminen ja pitäminen on noussut jo vuosia kyselyssämme yritysten ykköshaasteeksi. Toimivalla ja käyttäjälähtöisellä toimitilasuunnittelulla on mahdollista vaikuttaa yrityksen veto- ja pitovoimaan, joten pystymme auttamaan asiakkaitamme tämän haasteen kanssa, kertoo Hautanen Technopolikselta.

Toiseksi suurimmaksi haasteeksi vastaajien joukossa nousi toimintaympäristön muutosten ennalta-arvaamattomuus (19 %).

– Globaalin toimintaympäristön epävakaus haastaa laajasti eri alojen yrityksiä, ja se näkyi myös tutkimuksessamme. Meille on tärkeää ymmärtää asiakkaitamme ja siksi kartoitamme myös tällä läpi vuoden jatkuvalla tutkimuksellamme sitä, minkälaisia haasteita he arjessaan näkevät, korostaa Hautanen.