Älykkäät ratkaisut toimistotiloissa tuovat tehoja ja viihtyvyyttä

Kuvituskuva: moderni ja viihtyisä toimisto.
Toimistojen älykäs teknologia on tullut jäädäkseen.

Älykkäät ratkaisut ovat tulleet yhteiskuntaan jäädäkseen – ja tämä heijastuu myös toimistokiinteistöihin. Pelkästään järjestelmätasolla voi tehdä paljon toimiston tehokkuuden ja toimivuuden parantamiseksi. Tapetilla ovat nykyään erityisesti energiatehokkuus ja datan tehokas hyödyntäminen.

Toimiston älykkäät ratkaisut mahdollistavat usean työntekoon ja viihtyvyyteen liittyvän tekijän optimoinnin ja automatisoinnin. Älykkään teknologian etuja ovat ihmisten hyvinvoinnin ja viihtyvyyden vahvistaminen, toimiston järjestelmien oikean toiminnan varmentaminen sekä taloudellisuustekijät; energian käyttö ja tilojen käytön hallinta tehostavat kiinteistön omistajan ja käyttäjän taloutta, kertoo Aalto-yliopiston LVI-tekniikan professori Risto Kosonen.

Kosonen näkee toimistotilojen älyratkaisuissa kahta erilaista trendiä: joko mahdollisimman yksinkertainen järjestelmä, joka on toimintavarma ja itsesäätyvä tai enemmän laitteita ja tekniikkaa vaativa automatiikka, jonka avulla olosuhteita voi ohjata tarkemmin, esimerkiksi huonekohtaisesti.

-Hyvä esimerkki älykkäiden järjestelmien integroinnista toimistoon on Skanska, joka on Ruotsissa hankkinut sekä pääkonttoriinsa että muihin kohteisiinsa itsesäätyvät olosuhteet lämpötiloineen ja valaistuksineen.

Oikein käytettyinä toimistotilojen älykkäät teknologiat parantavat tuottavuutta ja työntekijöiden hyvinvointia monella tavalla. Tilan käyttäjien kannalta olosuhteiden hallinta muiden muassa lämpötilan, ilmanlaadun ja valaistuksen osalta lisää ihmisten viihtyvyyttä.

Kiinteistön huoltohenkilöillä on asiaan myös oma näkökulmansa: toiminnan varmistaminen sekä haluttujen olosuhteiden ja energiankulutuksen kustannusten tuottaminen helpottuu älyratkaisujen myötä. Kiinteistön omistajat ja investoijat puolestaan haluavat luonnollisesti pitää kohteen mahdollisimman houkuttelevana ja arvonsa säilyttävänä, jolloin modernin teknologian tuominen kiinteistöön on suotavaa.

Älykkyyttä voi hyödyntää monella tavalla

Älykkäitä teknologioita käytetään toimistoissa muun muassa olosuhteiden ja energiankäytön hallinnassa, järjestelmän toiminnan analysoinnissa sekä tilankäytön- ja kulunvalvonnassa. IoT (Internet of Things) on tullut viime aikoina paljon esille. IoT-tekniikka tarkoittaa, että yhä useammat laitteet – esimerkiksi valaisimet, tulostimet ja lämmitysjärjestelmät – voivat olla yhteydessä internetiin ilman erillisiä kytkentälaitteita. Toimistoissa IoT-tekniikasta hyödytään muun muassa laitteiden etäohjauksen, langattoman tiedonvälityksen ja pilvipalveluiden käyttämisen muodossa.

Kososen mukaan tällä hetkellä suurena mielenkiinnon kohteena on myös analytiikkapuoli ja datan keräämisen ja analysoinnin maksimaalinen hyödyntäminen.

– Järjestelmien keräämää dataa voi käyttää pääasiallisen tarkoituksen lisäksi muihinkin tarkoituksiin. Kulutuksen ja olosuhteiden mittaamista voidaan käyttää myös käyttäjämäärien ja käyttöasteiden mittaamiseen, ja valaistuksen ohjausta voidaan puolestaan käyttää mittaamaan kuinka monta henkilöä on paikalla, ja missä. Tämä tieto on arvokasta kiinteistön omistajalle ja käyttäjäorganisaatiolle.

-Älykkyyttä voi toki määritellä monella tavalla. Omalla alueellani yksi tähän käytettävistä työkaluista on älyvalmiusindikaattori eli SRI (Smart Readiness Indicator), joka on rakennusten älyvalmiuksia arvioiva menetelmä. Se on EU-komissiom ehdottama, mutta sen käyttöönotto on tällä hetkellä vapaaehtoinen EU:n jäsenvaltioissa. Suomessa sitä on testattu muun muassa Motivalla.

Kosonen kertoo älyvalmiusindikaattorin filosofian perustuvan kolmeen tekijään: ihmisten olosuhteisiin vaikuttaviin asioihin, huollon aktiiviseen ennakointiin sekä siihen, kuinka hyvin rakennukset toimivat osana energiajärjestelmiä.

Älyratkaisujen on mukauduttava muuttuviin tilatarpeisiin

-Älykkään teknologian käyttäjiä on oikeastaan kahdenlaisia: yksittäiset ihmiset, sekä käyttäjäorganisaatiot, jolloin tarpeet ovat myös hieman erilaiset. Organisaatioille tärkeää on olosuhteiden lisäksi myös tilojen mukautuminen organisaatiomuutoksiin ja tilojen muutosjoustavuus. Tällöin myös älyjärjestelmän skaalautuvuus tulee esille, kertoo Kosonen.

Muutosjoustavuus on nykyaikana edellytys toimivalle järjestelmälle, sillä yrityksissä tapahtuu paljon organisaatiomuutoksia ja etätöiden myötä tilatarpeet muuttuvat. Esimerkiksi toimistohuoneen muuttaminen neuvotteluhuoneeksi täytyy pystyä toteuttamaan niin, että tilaan liittyvät älyratkaisut muuntuvat tilan mukana.

Kososen mukaan ääritapauksia ovat Business Park -tyyppiset kohteet, joissa vaihtuvuus on suurta ja tilat saattavat myös olla hetken käyttämättöminä. Tämä on kiinteistöbisnekselle haaste. Modernit ja älykkäät, olosuhteita ja taloudellisuutta parantavat ratkaisut ovat iso osa sitä, minkälaisina tilat koetaan.

-Loppujen lopuksi kiinteistöbisneksessä pelataan paljon mielikuvilla.

Älykäs teknologia hyödyttää toimistoja monin tavoin.

Älyteknologia auttaa tekemään toimistoista energiatehokkaampia ja kestävämpiä

Älykkäät valaistus- ja LVI-järjestelmät voivat edistää merkittävästi toimiston energiatehokkuuta ja ympäristöystävällisyyttä. Nykyään voidaan hyödyntää dataa, joka tuottaa kiinteistön omistajalle arvokkaampaa tietoa, kuin pelkkä järjestelmänohjaus; esimerkiksi tilojen käyttöasteet ovat kiinteistöbisnekseen vaikuttavaa hyödyllistä tietoa.

Selvää on, että yritykset ovat vähentäneet tiloja ja uudelleenorganisoineet niitä erityisesti koronapandemian jälkeen etätöiden selvästi lisäääntyessä. Koska tilojen käyttö on nykyään varsin vaihtelevaa,on järjestelmien tarpeenmukainen ohjaus entistä tärkeämpää energiansäästön tehostamiseksi.

Myös kulutusjousto on noussut paljon esille energiantuotannon pohjautuessa yhä vahvemmin uusiutuvaan energiaan. Energian ja sähkön hinta vaihtelee rajustikin, ja Kososen mukaan näin käy tulevaisuudessa oletettavasti myös kaukolämmölle. Tällöin esille tulee se, kuinka järjestelmien energiankäyttöä tulisi ohjata.

Monimutkaisemmat kokonaisuudet vaativat älykkyytä toiminnan varmentamiseen ja ylläpitoon, minkä kautta toimisto saa päähyödyn kestävyys- ja ympäristönäkulmasta.

Myös käyttäjäpalautetta olosuhteista voidaan kerätä ja hyödyntää esimerkiksi sovelluksilla, jotka voivat jopa ohjata järjestelmiä.

-Tämän yleistyminen on kuitenkin toistaiseksi ollut aika vähäistä. Yksi syy tähän on varmasti standardoinnin puute. Mikäli tehdään yhdistelmiä, joissa kytketään järjestelmät rakennuksen pääyrityksen it-automatiikoihin, joudutaan menemään usean palomuurin läpi. Tällöin vaaditaan kaikilta sovelluksen haluavilta tahtotilaa järjestelmien yhteensovittamiseen, sanoo Kosonen.

Haasteilta ei voida koskaan täysin välttyä

Järjestelmien monimutkaistuminen tuo toimistokiinteistöjen älykkyyteen myös haasteensa. Kososen mukaan suurena kysymyksenä on, osataanko älykkäitä ratkaisuja vastaanottaa ja käyttää oikein, sillä käyttö edellyttää entistä enemmän osaamista ja ymmärrystä järjestelmistä. Haasteena on nyös datan käyttö: jos data ei ole oikeaa tai järjestelmässä on toimintahäiriö, kiinteistödatan hyödyntäminen ja sitä kautta tuottojen saaminen sekä olosuhteiden varmentaminen ei toimi toivotulla tavalla.

-Ensimmäinen vaihe älykkään teknologian käytössä on aina varmentaa, että järjestelmä toimii oikein, ja että data, jota kerätään, on oikeaa. Sitten voidaan käyttää tekoälypohjaisia analytiikkamenetelmiä, joilla dataa voidaan saada ulos. Usein perusasiat unohtuvat, ja ihmiset lähtevät analysoimaan ilman, että he ovat varmistaneet saatavan datan olevan kunnossa.

Toimistotiloja säätelevät järjestelmät muuttuvat yhä yleisemmin hajautetun ja keskitetyn järjestelmän yhdistelmiksi. Hyvänä esimerkkinä tästä on maa-, vesi- ja ilmalämpöpumppujen ja kaukolämmön hybridit. Kosonen painottaakin, että järjestelmien monimutkaisutessa huomiota on kiinnitettävä toiminnan varmentamiseen, minkä täytyy lähteä jo suunnittelun alkuvaiheesta ja edetä käyttäjän vastaanoton kautta käyttövaiheeseen.

-Vastaanotto on liian myöhäinen vaihe, jos suunnittelussa on tehty virheitä, joita ei voi korjata. Käyttövaiheeseen ei mielestäni kiinnitetä tällä hetkellä tarpeeksi huomiota, eikä hyödynnetä tarpeeksi kaikkea sitä dataa, jota älykkäistä järjestelmistä saadaan kerättyä.

-Datan tulisi mennä samaan paikkaan – esimerkiksi sähkön- ja lämmönkulutuksen data menee usein eri paikkoihin – ja sitä tulisi hyödyntää enemmän, jotta voisimme saada järjestelmistä irti kaiken saavutettavan hyödyn.

Tulevaisuutta sanelevat energia-asiat ja lainsäädäntö

Lähitulevaisuuden kehitys älykkään teknologian käytössä tulee pohjautumaan energiaan ja lainsäädäntöön. Energia ja sen käytön älykäs ohjaaminen on merkittävä kehitystä johtava tekijä. Myös energian tuntihinnoittelu ja kulutusjoustoasiat tulevat vahvasti esille puhtaasti liiketoiminnan kannalta ajateltuna.

-Jos älyvalmiusindikaattori saadaan yleistettyä, se voi antaa lisäarvoa niille kiinteistöille, jotka saavat siltä paremmat arvot, kertoo Kosonen.

-Lainsäädäntö tulee ohjaamaan ja määrittelemään tiettyjä kehityksen osa-alueita. EU:n EPBD-energiadirektiivi (Energy Performance of Buildings Directive) mainitsee esimerkiksi olosuhteiden seurannan. Älykäs energia ja sen tarpeenmukainen käyttö tulevat pelkästään tätä kautta yleistymään.

Kososen mukaan merkittävin kehityksen ohjaaja tulee kuitenkin olemaan älykkään teknologian tarjoamat liiketoimintamahdollisuudet palevluntarjoajille. Älykkäät ratkaisut mahdollistavat energiansäästöä, tuottoja, käyttäjien parempaa viihtyvyyttä ja kiinteistöjen modernisoituvaa mielikuvaa. Tästä hyötyvät niin toimistojen yksittäiset käyttäjät, yrityskäyttäjät, kuin kiinteistöjen omistajat ja sijoittajatkin.

Amer Sports muutti Antiloopin Siltasaari 10 -kiinteistöön

Amer Sportsin uusi osoite on löytynyt toukokuusta alkaen Antiloopin historiallisesta Siltasaari 10:stä. ”Hakaniemen helmeen” yhtiön houkutteli sijainnin lisäksi poikkeuksellisen korkea vastuullisuuden taso, joka on varmennettu LEED Platinum- ja WELL Gold -sertifikaatein.

Arvostetuista urheilu- ja ulkoilubrändeistään tunnettu Amer Sports on vuokrannut uudet toimitilansa kiinteistöomistaja Antiloopilta. Pitkään Vallilan Konepajan alueella toiminut urheilubränditalo halusi löytää vaatimuksiaan paremmin vastaavat tilat hyvältä sijainnilta. Hakaniemessä sijaitseva, vuonna 2021 täydellisesti saneerattu Siltasaari 10 -toimistokiinteistö herätti yhtiön mielenkiinnon paitsi laadukkailla puitteillaan, myös vastuullisuudellaan.

Siltasaari 10 sai ansaitsemaansa tunnustusta vuonna 2022, kun se palkittiin Platinum-tason LEED v4 -ympäristösertifikaatilla, Suomen korkeimmalla pistemäärällä. Vuonna 2023 rakennus saavutti Suomessa verraten harvinaisen WELL Gold -sertifioinnin, joka keskittyy kiinteistön käyttäjien hyvinvointiin.

Siltasaari 10:ssä vastuullisuus näkyy konkreettisesti esimerkiksi energiatehokkuudessa, vähähiilisissä ratkaisuissa, laadukkaassa sisäilmassa sekä arjen sujuvuutta tukevissa palveluissa, kuten 400 pyörän parkissa ja tasokkaissa sosiaalitiloissa. Raitiovaunupysäkit ja Hakaniemen metroasema sijaitsevat vieressä ja kulkuyhteydet keskustaan sekä muualle pääkaupunkiseudulle ovat erinomaiset.

Spondan loppuvuodesta valmistuva uudishanke Tikkurilan keskustassa täyteen vuokrattu

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda Oy:n Vantaan Tikkurilaan, osoitteeseen Lauri Korpisen katu 9 rakennuttama, 20 000 neliön toimistotalo on vuokrattu täyteen.

Vuodenvaihteessa valmistuvan uudisrakennuksen keskeinen sijainti Tikkurilan juna-aseman läheisyydessä, talon vastuulliset energiaratkaisut sekä Tikkurilan palvelut ovat houkuttaneet vuokralaisia toimitaloon. Talon uusin tulija on Vantaan kaupungin kaupunkiympäristön toimiala. 

Vantaan kaupungin kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulee lähes 3 700 neliötä toimialan noin 480 henkilön muuttaessa rakennukseen tammikuussa 2025. Talon päävuokralainen Valmet on aiemmin ilmoittanut siirtävänsä noin 800 työntekijää rakenteilla olevaan uuteen toimistoonsa Lauri Korpisen kadulle. Lisäksi kiinteistöön avataan Lidlin myymälä vuonna 2025.

Keskeisellä paikalla sijaitsevaa, vastuullista toimitilaa

Tikkurilan juna-aseman ja kauppakeskus Dixin välittömään läheisyyteen valmistuvassa rakennuksessa työskentelevien arkea tukevat talon monipuoliset palvelut, kuten lounasravintola, suuri pyöräparkki ja sen yhteydessä olevat sosiaalitilat sekä parkkihalli sähköautojen latauspisteineen.

Kiinteistö tavoittelee energiatehokkuusluokka A:ta sekä platinatason LEED-ympäristösertifikaattia. Talon katolle asennetaan uusiutuvaa energiaa tuottavat aurinkopaneelit ja sen pihalle tulee luonnon monimuotoisuutta tukevaa istutusta. Kiinteistön energiatehokkuutta parantaa myös ympäristöystävällisen maalämpöjärjestelmän käyttö. Kiinteistön suunnittelussa on panostettu sisäilman korkeaan laatuun. Tavoitteena on myös täyttää EU-taksonomian vaatimukset.

Toimistokiinteistö Ruoholahdessa viilenee v. 2025 ympäristölle ystävällisemmäksi kiinteistöautomaation ja jäähdytysratkaisun modernisoinnilla

Lämmitysenergian säästöksi on arvioitu yli 50 prosenttia, kun kiinteistön jäähdytyksen hukkalämpö otetaan talteen ja hyödynnetään lämmitykseen. Samalla kiinteistössä siirrytään CO2-kylmäaineisiin, mikä vastaa kiristyvän kylmäainelain vaatimuksiin ja kuormittaa ympäristöä vähemmän.

”Itämerenkatu 9 on rakennettu neljännesvuosisata sitten, ja tässä ajassa teknologia on mennyt valtavasti eteenpäin. Kumppanimme Caverion toteuttaa kiinteistöön integroidun kylmän ja lämmön tuotannon, mikä säästää kustannuksia, pienentää ympäristövaikutuksia merkittävästi ja lisää myös loppukäyttäjien tyytyväisyyttä”, sanoo Toni Pekonen, toimitilajohtaja Varmalta.

Caverion vastaa kiinteistöautomaation ja jäähdytysratkaisun suunnittelusta ja toteutuksesta. Caverion modernisoi kiinteistön hyödyntämään energiatehokkaita ratkaisuja, kuten lämpöpumppuratkaisua luonnonmukaisella CO2-kylmäaineella. Modernisointiprojekti valmistuu vuoden 2025 alussa.

”Suomalaisissa kiinteistöissä on valtavasti potentiaalia hyödyntää jäähdytyksen hukkalämpöä lämmityksessä. Ilmastonmuutos tulee lisäämään kiinteistöjen jäähdytystarpeita, minkä vuoksi esimerkiksi hukkalämmön hyödyntäminen on jatkossa yhä kriittisempi tekijä kiinteistöjen energiatehokkuuden ja kestävyyden näkökulmasta”, sanoo Laura Karotie, kiinteistöjohtamisen liiketoimintajohtaja Caverionilta.

Hines nimitti Trevianin kehittämään vuokraustoimintaa Helsingin keskustassa 

Hines on nimittänyt Trevian Asset Management Oy:n kehittämään Kasarmikatu 21 toimisto­talon vuokraus­toimintaa Kaartinkaupungissa. LEED Platinum -ympäristösertifioidun arvo­rakennuksen suurimmat yritys­vuokralaiset ovat Roschier ja Danske Bank. Helsingin keskeisimmän bisnes­alueen vuosi­tuhannen ensimmäinen uusi toimisto­rakennus on houkutellut erityisesti rahoitus- ja varainhoito­alaa sekä asianajotoimistoja.

Kuva: Trevian

Hines on yksi maailman suurimmista yksityisomistuksessa olevista kiinteistösijoittajista, -kehittäjistä ja -varainhoitajista ja hallinnoi 93,2 miljardin USD:n varallisuutta. Kasarmikatu 21 oli vuonna 2017 amerikkalaisyhtiön ensimmäinen kohde Suomen markkinoilla. 7-kerroksinen noin 16 000 neliömetriä kattava toimistorakennus on rakennettu LEED Platinum -sertifioinnin mukaisesti ja se oli ydinkeskusta-alueen ensimmäinen uusi toimistorakennus kolmeen vuosikymmeneen.

Kasarmikatu 21 arvo­rakennuksen suurimmat vuokralaiset ovat Roschier Asianajotoimisto Oy ja Danske Bank, jonka toimi­paikoista Kaartinkaupungin kohteen tilat ovat Suomen toiseksi suurimmat. Toimisto­talossa pää­toimipaikkaansa pitävät myös mm. pörssi­listattu pohjois­mainen pääoma­rahastoyhtiö Taaleri Oyj sekä kotimainen pääomasijoittaja Sentica Partners Oy.

– Trevianille Kasarmikatu 21 on uudenlainen kohde keskusta-alueen toimisto­portfolioon: Siinä yhdistyvät arvokkuus ja modernius täydessä harmoniassa ympäristön historiallisten ja vanhojen arvo­kiinteistöjen kanssa. Nyky­aikaisuus näkyy erityisesti vastuullisuuteen liittyvissä ominaisuuksissa – kiinteistölle on mm. myönnetty korkein LEED-ympäristösertifikaatti Platinum-tasolla, kertoo Trevianin liiketoiminta­johtaja Elisa Loitto

– Otamme innolla vastaan yhteistyön Hinesin kanssa keskusta­kohteen kehittämiseksi entisestään. Keskusta-alue on säilyttänyt asemansa toimitila­kysynnän kärjessä. Kasarmikatu 21 on toiminta­ympäristöön sulautuva arvokas rakennus, joka on suunniteltu toimisto­käyttäjien tämän päivän tarpeet huomioiden tarjoten yritysten vastuullisuus­kriteereihin vastaavat muunto­joustavat, avarat ja valoisat toimi­tilat, sanoo kohteesta vastaava kiinteistö­varainhoitaja Outi Kymäläinen Trevianilta.

Kasarmikatu 21 on vastuullisesti rakennettu toimisto­talo, jonka julkisivu erottuu ydin­keskustan ympäristössä. Julkisivu on luonnon­kivestä valmistettu ja suunniteltu kestämään aikaa ja käyttöä. Aikaa kestävät, laadukkaat materiaalit toistuvat rakennuksen sisä­tiloissa – sisä­tiloihin on kivi­materiaalin lisäksi käytetty myös puuta, joka on valikoitunut sen kestävyyden ja ympäristö­ystävällisyyden ansiosta. Toimisto­talossa on suosittu oma lounas­ravintola ja kahvila upeassa valo­pihassa sekä kattavat aula- ja kokous­palvelut ydin­keskustan businessalueella.

Kuopion konepajan alue myynnissä

Senaatin Asema-alueet Oy myy tarjousten perusteella Kuopion konepajan alueen osoitteessa Pohjolankatu 1. Alueella vireillä oleva asemakaavan muutos mahdollistaa ympäristön muuttumisen esimerkiksi asuin-, liike- ja toimistorakennusten alueeksi.

Kuva: Senaatti-kiinteistöt

– Toivomme, että 130 vuotta konepajakäytössä ollut alue ja sen historiallinen rakennuskanta voisivat jatkossa kehittyä uuteen käyttöön ja liittyä tiiviimmin osaksi Kuopion keskustaa, sanoo kohteen myynnistä vastaava Senaatin kiinteistökehityspäällikkö Antti-Ville Haapanen.

Myytävän alueen kokonaispinta-ala on yhteensä noin 14 500 m2 ja sillä sijaitsee kolme vuosina 1932-1982 valmistunutta rakennusta.

AFRY ja Peab yhteistyöhön AFRYn uuden Suomen pääkonttorin kehittämiseksi Espoon Leppävaaraan

Havainnekuva aulasta. Kuva: AFRY Ark Studio

AFRY Group Finland Oy ja Peab Kiinteistökehitys Oy ovat solmineet aiesopimuksen toimistotilojen vuokraamisesta AFRYn Suomen pääkonttorin käyttöön. AFRYn Suomen uutta pääkonttoria suunnitellaan Espoon Leppävaaraan uudiskohteeseen.

Peab on saanut Espoon kaupungilta suunnitteluvarauksen AFRYn käyttöön suunnitellulle pääkonttorille osalle kiinteistöä 49-51-8-1. Varausalue rajoittuu Leppävaarassa Kehä I:een, Majurinpolkuun ja Kersantinpolkuun. Varausalue on osa vireillä olevaa Luutnantinkuja-nimistä asemakaavamuutoksen aluetta. Asemakaavamuutoksella on tarkoitus mahdollistaa kaavamuutosalueelle muun muassa työpaikkarakentamista. 

Suunniteltu toimistorakennus olisi tarkoitus suunnitella yhteensopivaksi Leppävaaran yrityspuistokeskittymän kanssa alueen historiaa kunnioittaen, mikä varmistettaisiin korkeatasoisella arkkitehtuurilla, teknologialla ja kestävän kehityksen ratkaisuilla sekä hyvällä yhteistyöllä Espoon kaupungin kanssa. 

AFRYn tavoitteena on, että suunniteltu toimistorakennus olisi ratkaisuiltaan kestävän kehityksen lippulaiva. Rakennukselle haetaan sekä LEED- että WELL-sertifikaattia. LEED-luokitus (Leadership in Energy and Environmental Design) on maailman käytetyin globaali rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä. WELL Building Standard on kiinteistöjen sertifiointijärjestelmä, joka ohjaa käyttäjien hyvinvointia tukeviin ratkaisuihin.

AFRYn nykyinen Suomen pääkonttori sijaitsee Vantaankoskella Vantaalla. Mikäli hanke etenee suunnitellusti, AFRY voisi siirtyä Leppävaaran pääkonttoriin kesällä 2028.

Varte toteuttaa Heikkinen Yhtiöiden uuden toimistotalon

Varte Oy ja Heikkinen Invest Oy:n ovat allekirjoittaneen KVR-sopimuksen Vantaalle rakennettavan toimistotalon toteutuksesta. Varte rakentaa Heikkinen Yhtiöiden käyttöön tulevan toimistotalon Vantaalle osoitteeseen Koivuhaantie 21. Rakennus toteutetaan Heikkinen Yhtiöiden nykyisten toimitilojen kanssa samalle tontille. Hankkeen laajuus on noin 1 200 k-m².

Kuva: Varte

Olemme erittäin iloisia, että pääsemme toteuttamaan pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme kanssa heille uudet toimitilat. Yhteistyö kumppanin kanssa on sujunut hyvin, kertoo Varten toimitilarakentamisen johtaja Mikko Sirviö.

Työt tontilla käynnistyvät tontilla kesän 2024 aikana ja hanke valmistuu vuoden 2025 alkupuolella.

Uuden poliisiaseman rakentaminen alkaa Salossa

Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt aloittaa poliisiaseman rakentamisen Saloon Hornin kaupunginosaan. Rakennustyöt käynnistyvät kesäkuussa ja valmistuvat aikataulun mukaan tammikuussa 2026. Lounais-Suomen poliisiasema ottaa tilat käyttöön alustavan aikataulun mukaan huhtikuussa 2026.

Kuva: WSP Finland

Uusi poliisiasema on poliisitalokonseptin mukainen yksikerroksinen rakennus ja laajuudeltaan noin 3 000 bruttoneliötä. Hankkeen kustannusarvio on 15 miljoonaa euroa. Pääurakoitsijaksi on valittu Astora Rakennus Oy.

Poliisiasemalle sijoittuvat kaikki nykyiset toiminnot, kuten lupapalvelu, valvonta- ja hälytystoiminta, rikostutkinta ja poliisivankila. Se on suunniteltu tukemaan poliisin toimintaa ja palvelemaan entistä paremmin poliisin toimintaedellytyksiä, henkilökuntaa ja asiakkaita. Uusi poliisiasema vastaa poliisin toimitilaturvallisuusvaatimuksiin ja vahvistaa Salon alueen turvallisuudentunnetta. Tavoitteena on toteuttaa poliisitalokonseptin mukaiset poliisitoiminnan tarpeita vastaavat terveelliset ja turvalliset toimitilat.

– Poliisitaloa suunniteltiin nousevien rakennuskustannusten aikana, mikä toi haasteita suunnitteluun ja hankkeen laajuuteen. Hyvällä ja tiiviillä yhteistyöllä asiakkaan kanssa poliisitaloon on saatu suunniteltua kaikki tarvittavat toiminnot ja palvelut. Nyt kaikki päätökset rakentamisen aloittamiseksi on olemassa, ja pääsemme aloittamaan työt kohteella kesäkuun alkupuolella, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Sami Brück

Hankkeessa hyödynnetään Senaatti-kiinteistöjen, Poliisihallituksen ja poliisilaitosten yhdessä kehittämää poliisitalokonseptia, jossa tilatyypit on suunniteltu valmiiksi vastaamaan poliisitoiminnan nykyvaatimuksia. Hankkeessa noudatetaan Senaatti-kiinteistöjen ohjeita hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Aurinkoenergiaa hyödynnetään asentamalla aurinkovoimala rakennuksen katolle.

Uusi poliisiasema rakennetaan noin 1,5 kilometrin päähän Salon keskustasta osoitteeseen Tehdaskatu 30. Poliisitalon tontin koko on noin 1,5 hehtaaria. Tontin kaavamuutos on saanut lainvoiman lokakuussa 2023, ja Senaatti-kiinteistöt on ostanut tontin Salon kaupungilta huhtikuussa 2024.

Turun virastotaloon toteutetaan 16 valtion toimijan yhteinen työympäristö ja palvelupiste

Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt uudistaa Turun virasto­talon tilat 16 valtion toimijan yhteiseksi työ­ympäristöksi. Virastojen omat moni­tilat muutetaan yhteiseksi työ­ympäristöksi, ja muutos­työt ovat vain pieniä ja välttämättömiä. Virasto­talon ensimmäiseen kerrokseen toteutetaan yhteinen käyntiasiointi­palvelu, joka tuo valtion palvelut keskitetysti kansalaisten lähelle. Muutos­työt alkavat ensi syksynä, ja tilat valmistuvat vaiheittain kesän ja alkusyksyn 2025 aikana.

Kuva: Senaatti-kiinteistöt

Tilamuutokset pyritään tekemään mahdollisimman paljon olemassa olevia monitila­ympäristöjä hyödyntäen. Uudistus koskee pääosin käynti­asiointipalvelua, pienehköjä tila­muutoksia, ääni­eristyksen parantamista ja uusia pistäytymis­tiloja. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota ympäristö­ystävällisiin ratkaisuihin, ja kalustamisessa hyödynnetään lähes täysin olemassa olevia toimisto­kalusteita. Uudistus parantaa myös tilojen turvallisuutta ja varautumista erilaisiin häiriö­tilanteisiin. Muutostyöt koskevat noin 10 000 neliön aluetta, ja hankkeen kokonaiskustannus­arvio on noin viisi miljoonaa euroa.

Yhteinen työympäristö tukee vuoro­vaikutusta valtion eri toimijoiden välillä ja edistää näin hallinnon­alojen välistä yhteistyötä. Nykyaikaiset työtila­ratkaisut ja yhteis­käyttö parantavat myös tilan­käytön tehokkuutta, mikä pienentää valtion hiili­jalanjälkeä ja tuo valtiolle kustannus­säästöjä. Valtion tila- ja palvelu­kustannukset vähenevät yhteensä yli miljoona euroa vuodessa.

– Toimijoiden siirtyminen yhteisiin tiloihin pienentää valtion tilan­tarvetta kokonaisuudessaan noin 6 000 neliötä. Yksityisiltä vuokran­antajilta vuokrattavien tilojen tarve vähenee melkein 7 000 neliötä, kun kokoamme toimintaa valtion kohteeseen. Lisäksi yhteisiin tiloihin siirtyminen vapauttaa virasto­taloon tilaa, joten tulevaisuudessa taloon mahtuu vielä lisää toimijoita, kertoo Senaatti-kiinteistöjen projektipäällikkö Sinikka Selänne.

Muutostyöt alkavat alustavan aika­taulun mukaan syksyllä 2024 ja valmistuvat kesän ja alkusyksyn 2025 aikana. Toiminta yhteisessä työ­ympäristössä on mahdollista aloittaa kesän 2025 aikana, ja yhteinen käynti­asiointipalvelu avautuu syyskuun 2025 alussa. Tarvittavat muutostyöt toimisto­kerroksissa toteutetaan kerroksittain ja vaiheittain siten, että nykyiset talon käyttäjät voivat tarpeen tullen väistää talon sisällä ja omissa tiloissaan.

Uudistuksen jälkeen yhteiseen työ­ympäristöön virasto­talon nykyisistä käyttäjistä siirtyvät Varsinais-Suomen ELY-keskus, Lounais-Suomen aluehallintovirasto, Maanmittauslaitos, Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Business Finland, Fimea, Taiteen edistämiskeskus (Taike), Ruokavirasto, Traficom, Väylävirasto ja Senaatti-kiinteistöt. Uusina käyttäjinä taloon sijoittuvat Puolustuskiinteistöt, Verohallinto, Metsähallitus ja Luonnonvarakeskus kesällä 2025. Rikosseuraamus­laitos aloittaa virasto­talossa 1.1.2026. Yhteensä virasto­talon yhteisessä työ­ympäristössä tulee työskentelemään noin 1 500 henkilöä.

Senaatti-kiinteistöt omistaa vuonna 1967 valmistuneen virasto­talon, jonka ovat suunnitelleet arkkitehdit Risto-Veikko Luukkonen ja Helmer Stenroos. Rakennukseen on tehty mittava perus­korjaus ja perus­parannus 2010-luvulla, ja rakennukseen on valmistunut kerroksittain nykyaikainen monitila­ympäristö vuosina 2016–2023.